[See Below for French Text]
Listening in the Time of COVID
Globally, we are all experiencing rapidly changing relationships to our aural environments, with the COVID-19 pandemic closing down city streets only to have them filled again by cases of police violence and protests responding to systemic racism. Amid these challenging times, the Canadian Association for Sound Ecology (CASE) announces Listening in the Time of COVID, a call for artists working in Canada and Canadians working abroad to submit new creative works that use principles of acoustic ecology to form a response to the current COVID-19 pandemic and the ways in which it impacts the lives of Canadians, including the current social, racial and political unrest. Responses may include, but are not limited to, written texts discussing aural experience, electroacoustic compositions, field recordings, data sonification, or scores for performance works. Any performance pieces should take into consideration current safety guidelines and best practices surrounding physical distancing, protective equipment, and/or reaching remote/isolated individuals. The goal of this contest is to create a conversation around the sounds of pandemic as experienced by Canadians, while providing some financial support to the acoustic ecology community. CASE asks: how do you listen to your world through pandemic times?
There are three prizes available: 1st prize $300, 2nd prize $200, and 3rd prize $100.
In addition to submitting their creative works, applicants must provide a support document that outlines the links between the creative work, sound ecology and the Canadian experience of the pandemic, as well as a personal statement that demonstrates financial need. In addition to the prize money awarded, the three prize-winning submissions will have their works featured on the CASE website and shared through our social media channels, with the possibility of creating an online archive of select submissions. Artists from historically oppressed and underrepresented groups are encouraged to submit. Submissions will be assessed by a jury of internationally recognized artists, educators, and scholars.
There is no entry fee for this contest. However, all applicants will be asked to register as CASE members (please note that all membership dues for 2020 are now pay-what-you-can).
Applicants can upload their submission materials at:
Submissions should include:
● New creative work (2-6 minutes for durational work)
● Short Biography (50 words).
● Artist statement describing the work and outlining its relationship to Canadian acoustic ecology (300 words).
● Personal statement demonstrating financial need, if desired (200 words).
Note: Compressed audio formats are acceptable for the initial submission, but CASE may request an uncompressed file.
Guidelines and Criteria:
● This contest is open to all current CASE members in good standing.
● Must be a new work (not pre-existing), focused on the relationship between the aural environment and the COVID-19 pandemic from a Canadian perspective.
● Members of the selection committee and the current CASE Board are ineligible to enter.
Revised Submission Due Date: September 30, 2020
___________________________________________________
APPEL À COMPOSITIONS: À l’écoute dans le temps de COVID
Globalement, nos expériences auditives sont en période de grande changement, avec les fermetures de nos rues causées par le COVID-19, suivis par les manifestations contre la violence policière et le racisme systémique. Au milieu de ces temps difficiles, l’Association Canadienne pour l’Écologie Sonore (ACES) vous présente «À l’écoute dans le temps de COVID», un appel aux artistes qui travaillent dans le Canada et les Canadiens à l’étranger. Nous vous demandons de soumettre de nouveaux compositions créatives qui utilisent les principes de l’écologie sonore pour répondre à la pandémie et les impactes de celle-ci sur la vie canadienne, incluant les troubles sociales, raciales et politiques. Ceci comprend, mais ne se limite pas à, les textes écrites qui discutent les expériences auditives, les compositions électroacoustiques, les enregistrements sur le terrain, les donnés par des sons, et les partitions musicales. Toute performance devrait prendre en considération les règles de santé et sécurité et les meilleurs pratiques concernant la distanciation physique, l’équipement de protection, et/ou le contact avec les individus isolé. Le but de ce concours est de créer une conversation par rapport aux sons de la pandémie comme elles sont vécus par les canadien.nes, en fournissant du support financier à la communauté de l’écologie sonore. ACES vous demande: comment écoutez-vous votre monde durant ce temps de pandémie?
Il y a trois prix à gagner: 1e place $300, 2e place $200, et 3e place $100.
Outre leurs créations, les applicants devront inclure un document de support qui souligne les liens entre la création, l’écologie sonore et l’expérience canadienne de la pandémie, en plus d’une déclaration personnelle qui démontre un besoin financier. En plus du prix monétaire, les trois soumissions gagnants seront publiés sur le site web d’ACES et partagés au travers nos réseaux de médias sociaux, avec la possibilité de la création d’une archive en ligne des soumissions choisis. Les artistes qui viennent des groupes historiquement opprimées et sous-représentées sont encouragées à appliquer. Les soumissions seront jugés par un jury d’artistes, d’éducateurs et d’érudits reconnus globalement.
Il n’y a pas de frais d’entrée pour ce concours. Pourtant, les candidats sont demandés de s’inscrire en tant que membre d’ACES (veuillez noter que tout frais d’abonnement pour 2020 est maintenant «payer ce que vous pouvez»).
Les candidats sont priés de télécharger leurs matériaux de soumission au:
https://www.covid.soundecology.ca/
Les soumissions devrait inclure:
● La nouvelle création (2 à 6 minutes pour la performance de longue durée). Le
format de fichier audio compressé est acceptable pour la soumission initiale, mais
ACES peut demander un fichier non compressé.
● Une courte biographie (50 mots).
● Une déclaration artistique qui décrit la création et sa relation à l’écologie sonore
canadienne (300 mots).
● Une déclaration personnelle qui démontre un besoin financier, si désiré (200
mots).
Lignes directrices/ critères
● Ce concours est ouverte à tout membre en règle d’ACES.
● La création doit être nouvelle (pas préexistant) et elle doit mettre l’accent sur la
relation entre l’environnement auditive et la pandémie COVID-19 d’une
perspective canadienne.
● Les membres du comité de sélection et les membre du conseil actuels d’ACES
sont inéligible.
Date limite pour les soumissions: 30 Septembre 2020
Leave a Reply